نماد سایت وبلاگ چانچو مطالبی متنوع در حوزه مسکن

تمدید قرارداد اجاره را چطور انجام دهیم؟

تمدید قرارداد اجاره را چطور انجام دهیم؟ زمانی که مهلت قرارداد اجاره خانه به پایان می‌رسد، دو انتخاب داریم: یا به فکر خانه‌ی جدید باشیم و یا برای تمدید قرارداد اجاره اقدام کنیم. یک راه برای تمدید قرارداد، مراجعه به بنگاه‌های معاملات املاک است. اما بعضی‌ها ترجیح می‌دهند، برای پرهیز از پرداخت دوباره‌ حق کمیسیون بنگاه خودشان قرارداد اجاره را تمدید کنند. در این صورت، قبل از هر چیز باید موارد توافقی بین صاحب‌خانه و مستأجر مشخص شود. به طور معمول در تمدید قرارداد‌های اجاره، تنها مبلغ رهن و اجاره و تاریخ آن تغییر می‌کند. با این حال، ممکن است در بعضی معاملات شرایط دیگری هم تغییر کرده، یا اضافه و کم شود.  فرقی نمی‌کند که برای تمدید این نوع قرارداد به بنگاه مراجعه می‌کنیم یا نه، مهم این است که بدانیم کلیه‌ی تغییرات ایجاد شده باید در متن تمدید قرارداد ثبت شوند.

تمدید قرارداد اجاره را چطور انجام دهیم؟

تمدید قرارداد اجاره در بنگاه

اگر برای تمدید قرارداد به بنگاه معاملات املاک مراجعه کنیم، متن تمدید قرارداد توسط بنگاه تنظیم می‌شود. در صورتی که بخواهیم برای تمدید قرارداد به بنگاه مراجعه کنیم، دو راهکار داریم:

متمم تمدید قرارداد

روش اول این است که دو طرف معامله از بنگاهی که قرارداد قبلی را تنظیم کرده بخواهند برایشان یک متمم تمدید قرارداد بنویسد. این متمم به عنوان الحاقیه‌ی قرارداد اصلی در سامانه‌ی ثبت معاملات املاک و مستغلات قابل‌ثبت است. در این حالت چون کد رهگیری جدیدی صادر نمی‌شود، هزینه‌ها مقداری کاهش پیدا می‌کند. مثلاً مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ کمیسیون بنگاه اضافه نمی‌شود.

ثبت قرارداد جدید

روش دوم برای تمدید قراداد در بنگاه، ثبت قرارداد جدید است. در این صورت باید از سامانه‎ی ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور یک کد رهگیری جدید دریافت کنیم. در نتیجه هزینه‌های بنگاه، شامل حق کمیسیون بنگاه، مالیات و هزینه‌ی دریافت کد رهگیری خواهد شد. البته عرف این است که در این معامله نصف حق کمیسیون املاک به علاوه‌ی مالیات و هزینه‌ی کد رهگیری به مشاور املاک پرداخت شود.

تمدید قرارداد بدون مراجعه به بنگاه

ممکن است تصمیم بگیریم قرارداد اجاره را خودمان، بدون حضور در بنگاه تمدید کنیم. تمدید قرارداد بین صاحب‌خانه و مستأجر می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد.

قرارداد کتبی:

قرارداد کتبی معمولاً در پشت قرارداد اولیه نوشته می‌شود. در این قرارداد باید کلیه‌ی موارد تغییر یافته ذکر شود، و بعد از آن بنویسیم که باقی مفاد قرارداد بدون تغییر پابرجاست. طرفین معامله باید پایین نوشته را امضا کنند. همچنین دقت کنیم که امضای دو شاهد لازم است.

قرارداد شفاهی:

تمدید قرارداد شفاهی به این شکل است که صاحب‌خانه و مستأجر، به صورت شفاهی در مورد مبلغ و مدت زمان تمدید اجاره توافق می‌کنند و هیچ یک از توافقات به صورت کتبی ثبت نمی‌شود. بهتر است بدانیم که در صورت بروز اختلاف، مستأجر باید مدرکی برای اثبات تمدید قرارداد داشته باشد. البته مستأجر می‌تواند از رسیدهای پرداخت اجاره به عنوان مدرک تمدید استفاده کند، اما روند کار بسیار سخت خواهد شد. همچنین هیچ‌گونه ادعایی در مورد سایر توافقات صورت‌گرفته قابل‌قبول نخواهد بود. بنابراین بهتر است که حتماً تمدید این قرارداد را به صورت کتبی انجام دهیم. اما برای پشت نویسی قرارداد اجاره بهتر است چه جملاتی را به کار ببریم؟

نمونه متن تمدید قرارداد اجاره

قرارداد شماره …… در تاریخ ….. مابین خانم/آقا ….. و خانم/آقا …… به مدت …. سال از تاریخ ….. تا تاریخ ….. تمدید می‌شود. مبلغ پول پیش (ودیعه) این قرارداد اجاره از …… به …. تغییر (افزایش/کاهش) می یابد و مبلغ اجاره‌بها ماهانه نیز از …… به …… تغییر (افزایش/کاهش) می یابد.

متن بالا را در پشت قرارداد می‌نویسیم و در ادامه در مورد بخش‌های مختلف قرارداد اجاره که تغییر نکرده‌اند، قید می‌کنیم که: کلیه مفاد قرارداد شماره …. به قوت خود باقیست. اگر شرط و شروط جدیدی به توافقات قرارداد اضافه شده یا بندی از قرارداد تغییر کرده، باید به طور کامل در ادامه‌ی قرارداد ذکر شود.

بسیاری از ما در تمدید‌قرارداد اجاره سخت‌گیری نمی‌کنیم چون به نظرمان تکرار قرارداد قبلی است و دقت در آن ضرورتی ندارد. اما باید بدانیم دقت در رعایت نکات حقوقی برای تمام قراردادها، حتی قراردادهای تکراری و ساده، مهم و ضروری است.

خرید و فروش ملک

مهارت داشتن در خرید و فروش املاک در مدت زمان کوتاه و بازاریابی در این شغل یک استعداد ذاتی و نهادینه در هر فرد نیست ، این مهارت با آموزش و تجربه بدست می آید.  امروزه با فراهم شدن بستر های فضای مجازی امکان خرید و فروش ملک برای هر شخص به صورت مستقل فراهم شده است و هر فرد حتی با دانش کم می تواند وارد این حوزه شود. سایت های درج آگهی املاک و مستغلات در دهه اخیر بسیار مورد استقبال واقع شده اند.

از طرفی با افزایش استفاده روزانه از موبایل و اینترنت، اولین جایی که افراد به دنبال رفع نیاز خود هستند، فضای آنلاین و سایت های اینترنتی است. از این رو ثبت آگهی در سایت های املاکی از راه های موثر در خرید و فروش املاک و مستغلات است.

سایت درج آگهی چانچو

سایت درج آگهی چانچو نیز با توجه به نیاز های همه افراد جامعه در این حوزه فعالیت خود را به صورت حرفه ای آغاز کرده است. شما می توانید با درج آگهی خود حال چه مالک یا بنگاه باشید، بسیار سریع خریدار واقعی خود را پیدا کنید و با در نظر داشتن موارد امنیتی وارد معامله شوید.

سایت چانچو خدمات درج آگهی املاک خود را به صورت حرفه ای و مجزا در دسته های ذیل فراهم کرده است، چنانچه شما قصد ، خرید یا فروش ، اجاره ، رهن ، تهاتر و مشارکت داشته باشید می توانید از طریق لینک های زیر به صفحه مورد نظر بروید :

آپارتمان

ملک کلنگی

خانه ی ویلایی

باغ ویلا

اتاق و سوئیت

اداری و تجاری

مغازه و غرفه

دفتر کار و مطب

زمین مسکونی و تجاری

زمین کشاورزی

زمین باغی

گلخانه و سردخانه

املاک صنعتی

انبار ، سوله ، سالن و پارکینگ

املاک دامداری ، طیور و آبزیان

رستوران ، تالار و سفره خانه

هتل ، متل ، هتل آپارتمان و مسافرخانه

کارخانه و کارگاه

معدن

خروج از نسخه موبایل